نايس ملودي
آهنگ هاي زيبا

امروز در كارناوال مي خواهيم به سراغ پل طبيعت تهران برويم كه با ساختاري منحصر به فرد، چشم بسياري را از سراسر دنيا به خود خيره كرده است و بعد از برج ميلاد مي تواند نماد تازه اي براي پايتخت باشد. به شما تعدادي از عكس هاي پل طبيعت را نشان مي دهيم و از فرصت هاي خوشگذراني در آن براي تان مي گوييم. در اين مطلب با طراح پل طبيعت تهران نيز آشنا مي شويد و مي فهميد طراحي اين سازه توسط چه كسي انجام شده و چه نكاتي در آن مد نظر قرار گرفته است. در ادامه راه هاي دسترسي به اين پل را هم نشان تان مي دهيم.

با كارناوال همراه شويد تا به مرور زيبايي هاي جاذبه اي تماشايي در پايتخت بپردازيم.

پل طبيعت عنوان يك پل سه طبقه در منطقه عباس آباد تهران است كه بر روي عرض بزرگراه مدرس قرار گرفته و تنها به عابران پياده اختصاص دارد. اين پل يك راه ارتباطي ميان پارك هاي طالقاني و آب و آتش فراهم آورده است و اين دو پاركِ شاخص پايتخت را به هم متصل مي كند.

نورپردازي خاص و ويژگي هاي منحصر به فرد اين پل، بسياري از افراد را به ويژه در شب به سوي خود مي كشاند و لحظاتي رويايي را در قلب شهر تهران براي شان رقم مي زند. اين سازه با طول 300 متر در ارتفاع 40 متري از سطح زمين ساخته شده است و امكان تماشاي چشم اندازي زيبا از تهران را به شما مي دهد. وجود كافه ها و رستوران ها باعث شده تا پل طبيعت مقصدي جذاب براي شكم گردي باشد و گردشگران را براي چشيدن طعم هاي جذاب به سوي خود بكشاند. بد نيست بدانيد پل طبيعت عنوان نخستين پل غيرخودرويي در كشور و بزرگترين پل غيرخودرويي خاورميانه را به خود اختصاص داده است.

طراح پل طبيعت

ليلا عراقيان متولد سال 1362 و مهندس و معمار اهل ايران است كه به دليل معماري و طراحي منحصر به فرد پل طبيعت تهران شهرت دارد. وي در سن 26 سالگي در مسابقه طراحي پل طبيعت شركت و طرحي را با كمك آقاي علي بهزادي ارايه كرد كه به عنوان طرح برگزيده انتخاب شد. او كه يكي از اعضاي موسس شركت سازه‌هاي پارچه‌اي ديبا به شمار مي رود، در رابطه با طراحي خود گفته است:

زماني كه طرح اين پل تنها روي كاغذ بود فكر نمي‌كردم روزي اجرايي شود. اين احساس خوبي است كه مي‌بينم مردم از آن لذت مي‌برند. اين مساله به من اعتماد‌ به‌ نفس بيشتري براي انجام پروژه‌هاي بيشتر در آينده مي‌دهد؛ اما گاهي فكر مي‌كنم چنين پروژه‌ها و فرصت‌هايي شايد تنها يك بار در زندگي آدم پيش بيايد.

از فعاليت هاي برون مرزي وي مي توان به پوشش پارچه‌اي سقف و نماي استاديوم بي‌سي پليس در ونكوور كانادا و سخنراني در دانشگاه آمريكايي دبي و دانشگاه آنهالت آلمان اشاره كرد.

نكات جالب در مورد پل طبيعت

نكاتي درباره سازگاري طراحي پل با طبيعت

سازه پل طبيعت يك نوع خاص از طراحي ارگانيك را نشان مي دهد كه كاملا شبيه به درخت به نظر مي رسد. در اين طرح منحصر به فرد، اصول سازگاري با طبيعت كاملا رعايت شده و اين نكته از جمله ويژگي هايي است كه در پارك‌هاي ملي و طبيعي كشورهاي فرانسه، كانادا، هلند، بلژيك، مالزي و استراليا به وفور ديده مي شود.

به كارگيري فرم درختي در ستون هاي پل و انتخاب نام طبيعت براي آن، تاكيد بر پيوستگي دو فضاي سبز و اتصال آنها به يكديگر توسط پل را نشان مي دهد.

فرم پل به شكل شاخه هاي در هم تنيده درخت است.

نقاطي با كمترين درخت براي جايگذاري ستون هاي پل انتخاب شده است.

كفپوش هاي چوبي و كامپوزيت هاي به كار رفته در پل صد در صد قابل بازيافت هستند و مشكلي را متوجه محيط زيست نمي سازند.

نكاتي درباره نحوه ساخت و استحكام پل طبيعت

در زمان ساخت، كليه فرآيند برشكاري، مونتاژ قطعات، نصب و جوشكاري قطعات در ارتفاع 40 متري پل انجام گرفته است. جالب آنكه در زمان احداث، اتوبان مدرس كه يكي از شريان هاي اصلي شهر تهران است به هيچ عنوان مسدود نشد و اختلالي در رفت و آمد اتومبيل ها پيش نيامد.

بالاترين استانداردها و ضريب ايمني در برابر حوادث و بلاياي طبيعي حتا زلزله بالاي ۷ ريشتري نيز براي پل طبيعت پيش بيني شده است.

بر اساس اعلام پيمانكار اجرايي طرح، پل طبيعت از زمان بهره‌برداري تا 100 سال عمر كرده و قابل استفاده خواهد بود.

نكات مهم در طراحي پل طبيعت

براي طراحي اين پل متفاوت از معماري پل هاي تاريخي ايران به ويژه پل خواجو به عنوان يك الگو استفاده شده است. پل طبيعت مانند بسياري از پل هاي تاريخي تنها دو نقطه مختلف را به هم متصل نمي كند، بلكه فضاهايي براي توقف و ماندن را نيز در بر مي گيرد.

پل به‌ صورت قوسي كشيده شده است تا عابران و رهگذران تصوري از انتهاي مسير نداشته باشند و آن را نبينند. علاوه بر اين وجود پيچ و خم ها از سرعت نيز مي كاهد. اين يعني برعكس تمام پل ها كه براي بهينه سازي به صورت صاف طراحي مي شوند، پل طبيعت نوعي پرسپكتيو يك نقطه‌اي ايجاد مي‌كند كه كنجكاوي انسان را بر مي انگيزد.

پل طبيعت ادامه دو پارك آب و آتش و طالقاني است و در ابتدا و انتهاي خود شاخه هايي در نقاط كليدي دو طرف دارد. يعني به‌ جاي اين‌ كه تنها دو نقطه در هر پارك به هم وصل شود، طراحي پل به گونه اي صورت گرفته كه محل اتصال در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط كليدي دو پارك دسترسي وجود داشته باشد.

معرفي پل طبيعت تهران

پل طبيعت تهران

طراح پل طبيعت

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۳۴:۲۹ ] [ ملودي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی